advertising purpose...CLICK ON THIS!

Wednesday 7 December 2011

do and donts dalam HILANGKAN STRESS..


ASSALAMMUALAIKUM..


hai semua..da seminggu blog ni tak berupdate. almalumla,hujung semesta macam sekarang ni memang busy sikit daripada selalu. macam2 keje datang bergolek depan mata. semua nak kena settle time ni. haihhh. dan hobi aku tak lain dan tak bukan adalah mengeluh sepanjang hari. haihhhh. bayangkan minggu ni je 6++ asignment nak kena hantar. ade sekali tu, buat asignment bagai nak rak dari tengah malam. tup2 da dengar azan subuh. aku pun tak pernah sangke yang aku boleh jadi rajin sampai macam tu sekali =').haha. tapi malangnye bile submit pada orang yang terlibat, tetiba kena reject..rase macam #$^#$%&)*^!#@#$%*!!! okey fine....

and these are the things i did to reduce my stress recently; different people did different things.but for me, they are quite work on me:


1) SHARE WITH OTHERS


ya..berkongsi dengan orang lain biasanye dapat mengurangkan tekanan yang dihadapi.tak kisahla berkongsi cerita secara face-to-face ataupun secara online. kedua duanye mampu memberikan impak yang same.



2) MAKAN


aku suggest coklat. sebab coklat adalah antara makanan yang mampu buat aku calm.
and aku wajib ade stok coklat. in case tetibe rase hormon tak stabil kaan?


tapi eating too much pon tak bole.bertambah stress di kemudian hari..weight gain.=') 



3) WINDOW SHOPPING or BUYING GROCERIES


aku paling suke buying groceries. bile aku da berbelanje rase macam stress tu lupe kejap.
window shoping pulak orang kate bole jadi terapi minda. yela kot.



tapi jangan pulak terover shoping. nanti makin stress pulak jadinye.



4) MOVIE MARATHON


bagi aku, ni antara langkah terbijak untuk kurangkan stress. sambil tengok movie, stress tu akan sendirinya hilang ataupun berkurang. lagi2 kalau korang tengok movie klakar takpon yang jiwang karat macam OMBAK RINDU..(aku pulak stress sebab tak tengok lagi.uwaaaaa)


5) VACATION


for me. dis is da best treatment for stress.tapi untuk yang ada banyak mase untuk dibuang je kot.
kalau student2 macam aku ni, memang kena pikir dekat 100 kali jugak la sebelum nak pegi tu.(T__T)



6) DO THE CHORES


doing chores sometimes works on me.but sometimes it doesnt. it depends on the situation.
for example, u're stress because of ur work load. then it wont work.but in case u're sulking or irritating with somebody, then it probably works.


7) OFF THE PHONE

inilah yang aku selalu buat bila mane aku sangat2 stress dengan kerje dan tak mau diganggu.
mane la tau kalau2 bile on je phone tu, makin bergolek kerje yang datang..hadoii, stress!!


8) SURFING INTERNET


tak kire same ade good mood or bad mood, aku tetap akan buat bende ni.even aku banyak asignment sekalipun,but still akan curik2 mase untuk surf internet.aku rase aku da addicted laaa.kire terapi la jugak kan?


9) SLEEPING

mengikut kajian aku (merepek), tido adalah the best rest ever.u will feel lil bit free when u wake up
*bajet omputih*-bak kate syarifah amani, "i sound stupid if i speak in malay u see" (^__^)


10) FACE THE PROBLEM


last but not least, the most effective way to reduce ur stress would be facing the problem..ye lah kan, setiap kali kite stress atau tertekan pasti ade satu atau lebih faktor yang mendorong ke arah stress. for example macam aku ni hah (tak yah contoh jejauh), aku sekarang ade masalah dengan asignment aku, but still aku masih buat bodoh and bersuke rie menaip entry baru. padahal kalau aku setel asignment tu sekarang, sure stress tu da hilang kan.

                                    
                                          *    *     *     *     *     *      *      *      *     *     *     *


so, sekarang ni aku pulak yang bertambah tambah stress sebab tersedar keje tak siap lagi.padahal due date die esok.haishhhh..menyesal taip pepanjang arini..hhuhuhu.nyway,renung2 kan dan selamat beramal. ok bai..


SEE U IN NEXT ENTRY..DAAA~
WASSALAM =')


No comments:

Post a Comment

thank you for visit my bloggie =')