advertising purpose...CLICK ON THIS!

Friday 18 November 2011

braces vs. dental crown and fillings

ASSALAMMUALAIKUM.....=')
(jawab tau, xjawab doseeeeeeeeeeeeeeeeee)


today aku macam lega giler sebab semalam program kawan aku which is program mahkamah hati da setel. tahniah cik syeri!!woooohooo.....mesti korang kompius n kutuk2 dalam hati camni "apesal pulak program kawan die da setel tapi die pulak yang terover excited?" kan? mestila aku excited sebab aku ade gak position dalam program ni even sumbangan aku tak la banyak mane sangat.. at least,bile mende ni da setel, bole la pikir bende laen pulak such as tdo lebih dari slalu ke, siapkan asignment yang da nak basi ke, bershoping sakan ke, makan sampai termuntah ke..or takpun update entry baru ke kannn.(okeyyy,sebenarnye option kedua tu paling berpekdah,tapi aku malas).

disebabkan aku macam banyak mase nak di'spend arini.aku ingat nak tulih entry yang berilmiah sket..yeah, i know,yang slalu tu semua entry merepek je lebih.

aku arini nak bercakap tentang braces, dental crown and fillings.maybe korang familiar pasal braces ni sebab aku hundred percent sure yang sekarang memang ramai pakai braces ni sebab selain untuk rawat gigi, braces ni jugak nampak stylo mylo, colourful and kalau korang pakai, kompem semua orang notice. kalau nak banding dengan crown, memang banyak sangat beza. tapi satu similarity diorang adelah both are used as teeth treatment.sebabkan most people da tahu pasal braces, so aku cume explain pasal crown je,okayyy?


braces (left).crown right)

well. crown macam korang tahu ialah mahkota kan? so crown teeth adelah mahkota gigi. mende ni macam lapisan atau penutup palsu untuk gigi n lapisan ni adalah untuk buat gigi tu nampak cantik. tapi spesific reasons kenape orang pakai dental crown ni ialah sebab nak ubah bentuk gigi yang sedia ade.then, nak kukuhkan lagi gigi tu, nak protect large fillings and last nak improve cosmetic appearance of the teeth.

contohnye mcm ni:

CREDIT TO: GOOGLE IMAGE

see? got what i mean??die bukan macam gigi palsu tau. pastu crown ni banyak jenis jugak tapi ikut kesesuaian dengan bentuk dan kerosakan gigi . jenis2 die yang aku tau ade tige (seramik, porcelain-metal, all-metal/gold). korang pernah tak nampak orang pakai gigi yang ala-ala emas tu?..hah,tu la effect dental crown ni.seingat aku,dulu ade la sorang makcik ni pakai camtu mase aku zaman ciconet lagi. manela aku tau die pakai ape kan,so aku selalu panggil makcik tu,makcik gigi emas.sekarang baru aku tau, ghupenye makcik tu pakai crown.advance betul la..

antare result dental crown (before n after):



memang meletop la hasil die..


dari segi harge pulak, dental crown obviously lagi murah kalau nak banding dengan braces. which means braces tu rm4000++ tapi yang crown ni cume rm500-rm1500 je.

negative effects die pulak:
  • die tak tahan lame.antare 5 hingga 15 tahun je.pastu kena tuka baru disebabkan problem macam rosak/pecah,crown tu da nipis,risiko pade gigi asal dan juge appearance die da tak lawa.
  • risiko pada gigi
  • sensitif pada suhu


last,pasal fillings pulak.simple je fillings ni sebenarnye.fillings ni dalam dental term macam cover lubang pada gigi,either the hole is small or large. if it is small, you have to just cover with filling.but in case it is large,you have to put dental crown to cover it.got it?macam berisiko jugak sebenarnye kalau ade lubang besar pade gigi sebab gigi akan berisiko untuk cracked(retak),macam ni:


retak

so,in conclusion.take care of ur teeth..nanti kalau da rosak baru nak menyesal.kan da tak gune..huhuuu~
actually,gigi aku pun macam problem gak,sebab merajinkan diri carik info pasal mende2 ni.kalau tak,memang tak la nak google2 carik pasal dental2 ni..


nampak tak,gigi aku macam senget?

senget kan?makanye aritu aku macam dapat hidayah la nak pakai braces.tapi malangnye macam berat ati pulak nak abehkan elaun satu sem aku semate2 untuk braces.tetibe aku dapat good news.kakak aku kate nak sponsor crown sebab die bole claim kat company.aku pon macam excited la.aku ingat crown tu jenis2 braces..lepas aku buat research,lerrrrr ghupenye tak same..time tu kecewa gile la..sob3.sekarang,aku da malas nak pikir pasal braces tu.ape yang aku bole buat cume jage gigi elok2 je(huhu,ayat pasrah)

okeyla..macam da banyak pulak aku taip ni.thanks a lotttt.
byeeeeeee~


No comments:

Post a Comment

thank you for visit my bloggie =')