advertising purpose...CLICK ON THIS!

Monday 21 November 2011

korang suke meatball tak?


ASSALAMMUALAIKUM....


eh, hari ni aku tetibe rase macam nak tanye mende tak berpekdah kat korang la. even tak berpekdah, korang layankan je okey.(haha.paksa).well,aku nak tanye.sape sini suke makan meatball?sape suke sile angkat tangan!! hehehehe.okey.aku tau aku sorang je yang syok angkat tangan sensorang kat sini kan. tapi takpe..demi meatball yang paling sedap kat dunia,aku sanggup segan sensorang..huhuhuhu =p

dulu mase aku kecik (maksud aku umur eh,kalau nak harap saiz badan kecik,memang tak penah laaaa),aku suke gilerrrr chicken ball.tapi bile da besau gedabak ni, taste bud aku macam da lain.aku lebih prefer meat than chicken..bagi aku kalau daging ni rase die lebih mantoppp dari ayam.jangan tanye knape sebab aku pon tak tau kenape.adakah lidah aku berproblem????


meatball pojaan hatiku

lagi² kalau pegi makan dengan kengkawan.contohnye macam pegi mcd kan.kawan aku ramai gile tak suke daging. pastu sure aku sensorang je akan pilih macam cheese burger or big mac.yang lain akan order macam mcchicken.time tu aku akan rase macam alien..sob³.tapi seriously, sesungguhnye menu paling sedap kat mcd adelah double cheeseburger..=')   


DOUBLE CHEESEBURGER


VS


MC'CHICKEN
VS
BIG MAC PON SODAPPPP GILEER!


aku kadang² adelah try jugak buat homemade meatball. tapi bile da siap, bentuk tu memang da ade.tapi rase die pulak yang agak kureng.macam mane eh nak buat meatball yang sedap???hari tu ade la jugak aku google resepi meatball, tapi tak try buat lagi. tahu² je la bilik aku kat hostel ni bukan ade dapur untuk disepahkan dan diasapkan.*kecewa*.



SIAPE KATE MEATBALL TU WESTERN FOOD?
MAKAN DENGAN NASI AND ULAM PON BOLEEEEH LA


meatball on pizza.yummyyyy
marvelous spaghetti meatball



MEATBALL RICOTTA TOMATO


ohh,aritu mase aku tengah google² resipi meatball ni, aku jumpe satu resepi yang sangat la mengancam nafsu makan aku.






MEATBALLS IN TOMATO SAUCE RECIPE
(ADAPTED FROM JAMIE OLIVER TV PROGRAM)


UNTUK MEATBALLS
·      500 gm daging lembu kisar – kite guna daging kamben yg dikisar
·         1/2 teaspoon serbuk jintan manis
·         1/2 teaspoon serbuk ketumbar
·         1/2 teaspoon serbuk cili
·         2 genggam breadcrumbs
·         1 telur -kite tak letak
·         1 tablespoon daun oregano kering/fresh
·         1 tablespoon daun rosemarry dicincang – kite tak letak
·         garam
·         1 teaspoon serbuk blackpepper

UNTUK TOMATO SOS
·         1 tin tomato cincang
·         1 biji bawang besar di cincang
·         1 bawang putih dicincang
·         1 teaspoon daun oregano kering
·         garam

UNTUK DIBAKAR
·     mozarella cheese
·         grated parmesan

Sediakan meatballs: 
1.     Campur semua bahan dalam bekas besar. Gaul sebati. Bentuk2 kan meatballs sebesar bola sepak tenis sehingga habis. Dalam kuali, panaskan sedikit minyak (kite guna dlm 5 camca besar) dan goreng semua meatballs sekaligus. Goreng lebih kurang 5 minit on all sides.

Sediakan sos tomato: 
2.     Panaskan sedikit minyak dlm kuali/periuk. Goreng bawang besar dan bawang putih hingga layu. Masukkan tomato, oregano dan garam. Gaul sebati dan biarkan mendidih. Tutup api.
3.     Pindahkan sos tomato ke dalam bekas yang sesuai untuk di masukkan dalam oven. Susun meatballs di dalam sos tomato tersebut dan taburkan mozarella dan grated parmesan cheese di atasnya. Bakar pada suhu 220′C selama lebih kurang 15 minit atau sehingga bahagian atas nya bewarna kekuningan. Siap..



hehe.tu je kot untuk entry meatball ni. resepi atas tu bole try la buat pasni. manela tau kalau sedap ke kan.actually kan,aku macam penah nampak meatball macam kat atas tu.aku rase macam sejibik (baca= sebijik) kat pizza hut.perasan tak?untunglarhhh,kalau bebetul same cam kat pizza hut kan..da bole bukak francais sendiri pasni.huhuhuhu~


tu je kot...thanx.bye.wassalam...




p/s: so sesape yang ade resepi yang sedap tu boleh la share² dengan aku nanti ye.mekaceh!huhuuuuuuu~




MACAM NI PON BOLEH???


No comments:

Post a Comment

thank you for visit my bloggie =')