advertising purpose...CLICK ON THIS!

Saturday 5 May 2012

saving planning for students


assalammualaikum


straight to the point, malas nak belok sana, belok sini. today aku terase macam nak share dengan korang-korang semua yang berminat nak tahu pasal cara aku untuk save money. euww, aku pon sendiri rase poyo jer nak share kat korang. sebabnye aku sendiri pon kadang2 terbabas dari monthly saving plan aku.. tapi tak kisahla semua tu, aku nak share jugak style aku save budget. tak kire, tak kire. nak jugak, nak jugak. (geliii)


disebabkan aku pon still seorang student lagi kan, so cara aku ni cuma sesuai dipraktikkan oleh golongan student je. reason? pasti la sebab student cuma dapat allowance satu kali je untuk satu semester, workers pulak dapat gaji setiap bulan. absolutely different. tapi aku tak jeless pon kat diorang. sebab bagi aku, orang dah kerje lagi banyak bende kena fikir, and paling penting lagi banyak bende kena bayar. kereta la, rumah la, etc. kesimpulannye, hidup aku sebagai student ni rilekk je walaupon duit tak la banyak mane kalau nak compare dengan orang yang dah kerje ni. cume kena pikir pasal student-tasks je la..lain la kalau korang anak orang kaya kan, anak dato' ke, anak tan sri ke, memang tak payah la nak pikir pasal save-save money ni. so, untuk makluman, aku sedang bercakap tentang student golongan sederhana dan bawahan. yang upper class tu tak termasuk okayy.






first, utamakan yang perlu dulu. contohnya, macam aku ni, setiap hujung sem memang otometik wajib asingkan a sum of money untuk bayar IPT fee untuk sem depan. almaklumla, elaun kan biasanye memang lambat masuk. and aku akan rase macam tak kena je selagi tak bayar yuran. terase umpame pendatang asing dalam kampus. so, that's means aku tak boleh la nak habiskan elaun aku di hujung sem. harus save sikit untuk sem depan dan jugak sebagai expenses di kala cuti sem menjelang. tak boleh la nak mintak parents selalu. lagipun, parents aku pun bukanla tanam pokok duit-duit kat belakang rumah kan..?



and yess, belakang rumah aku memang takde pokok ni.



second, asingkan wang mengikut kegunaan. maksud aku, dari awal semester memang dah kena plan berape banyak korang nak guna untuk itu, untuk ini, dan jugak untuk yang lain-lain. macam aku, aku prepare rm1000++ untuk yuran, pastu siap2 prepare duit tiket nak balik untuk satu sem, pastu duit makan at most rm10 per day, pastu nak travel lagi kena siap sedia duit awal-awal. nanti tak la frust bile mane tak dapat follow kengkawan yang lain disebabkan elaun dah habis guna untuk benda lain. kan? paling penting kena save untuk future awal-awal. and kalau ade lebih tu, baru la bole beli that kind of miscellaneous stuffs.. ada paham?


money-lock



third, tetapkan jumlah penggunaan untuk satu tempoh. contohnye, macam aku ni, aku fix-kan expenses aku sebanyak rm350 something untuk sebulan. ini untuk makan dan beli barang keperluan sikit-sikit. then kalau ade lebih, boleh la bawak ke bulan depan. tapi make sure bila duit ni habis, selagi belum start bulan baru, don't ever-ever pegi cucuk duit kat mesin atm korang tu. cara ni bakal melatih korang untuk merancang kewangan bulanan korang dengan lebih bijak sebab kalau korang betul-betul seorang yang berdisiplin, korang akan pikir seploh-doploh kali untuk beli sesuatu barang.


fourth, try to think of somethings that will inspire you to save money. contohnya, kalau korang berhajat nak pergi bercuti kat oversea atau berhati murni nak hantar mak ayah korang pergi tunaikan haji, kompem-kompem korang dengan automatiknya akan lebih bersemangat untuk simpan duit kan sebab korang tau niat korang tu perlu jumlah wang sangat banyak. so, kesimpulannya berangan tu kadang-kadang bagus. ia bagi inspirasi untuk berjimat.. tapi jangan la berjimat sampai korang abaikan benda yang penting macam makan or pelajaran. nanti at last, korang jugak yang susah.






tu je kot yang aku boleh share kat korang. sebab tu je la yang aku buat untuk save money for the future. lagi satu, menabung dalam tabung pun boleh jadi cara yang bagus jugak. tapi tak berkesan kat aku. sebab aku bila takde duit, aku terus cekau duit dalam tabung tu. entah bila tabung nak penuh pon tak tau la. tapi kalau korang menabung dalam bank ada la jugak faedahnye. and susah sikit nak korek kan. lagi-lagi kalau guna buku akaun je, tak apply atm card. *tetiba teringat tabung bentuk menara tabung haji yang faymes zaman sekolah rendah dulu* 


till then, selamat mencube untuk korang. ok bai.



p/s: kalau nak tau, inspirasi aku untuk menabung mestilah sebab nak beli kereta lepas grad nanti means sebelum praktikal. fully duit aku. baru boleh berlagak sikit. pastu aku berhajat nak pergi bercuti kat oversea. macam korea ke, europe ke, baru gah. sape nak joinn?? jom-jom.. tapi belanje sdn.bhd laaa. hahahaha.

No comments:

Post a Comment

thank you for visit my bloggie =')