advertising purpose...CLICK ON THIS!

Saturday 26 May 2012

don't merungut people


assalammualaikum


dah lame sangat rasenye aku tak mengupdate belog aku yang entah pape ni. seingat aku, post terakhir aku itu hari adalah pasal abang chik kan? abaikan je lah pasal bang chik yang merapu meraban tu. time tu kan aku macam ter'poyo sikit, tu yang ter'post tu. so people, sekarang aku dah jadik normal balik dah. (^^) mueheheheheh..


jam aku sekarang tunjuk pukul 11.54pm. kalau aku post entry time-time memalam camni, maksudnye ade la bende aku nak merepek-repek ni. tapi masalahnye, nak merepek pon takde tajuk ni. adehh. tapi bila mengenang hari2 terakhir untuk semester ni, aku dapatla tajuk kat atas nun, which is 'jangan merungut'.. and yess. aku sangat pantang dengan orang yang suka merungut tanpa sebab musabab yang kukuh.. *tu diaaa, zaman sekarang nak merungut pun kena ade sebab yang kukuh, barulah rungutan korang diterima oleh aku*.hahahha


camni lah contoh rungutan yang unacceptable yang aku terpaksa dengar tiap hari, tambah-tambah pulak kalau time tu aku tengah depressed or stress, memang tindak balas refleks aku camni la jawabnye..



RUNGUTAN (i);
alaaa, kawan ajak keluar shopping, tengok wayang, tapi poket dah kering pulak.. cemane ni? stress2.


then aku pun respon camni;
takpe la, next time awal sem tu save la sikit. jangan boros sangat.


padahal dalam hati aku, syaitan berbisik suruh cakap camni (nauzubillah);
padan la dengan muka kau, tak dapat enjoy. tu la sebok shopping sane sini awal sem. berlagak macam shopping kompleks tu bapak engkau yang punye kan. nahh, sekarang kau duduk la senyap2 dalam bilik tu makan biskut kering cicah air kopi je. dah, aku nak pegi makan pizza hut ni ok bye. huh!





RUNGUTAN (ii)
alaa, nak balik kampung.. tapi banyak asignment tak siap lagi ni. nak buat sekarang, tapi tak tahu cemane nak buat. hari tu mase lecturer tunjuk cara, aku tak datang kelass..


respon aku;
takpe la, siapkan la dulu asignment tu. kalau tak tau, tanye la member2 class. kalau dah siap, esok luse kan boleh balik. kalau tak sempat jugak, nanti gap banyak mase exam kan boleh la balik. 


respon reflek hati aku tanpa perasaan (nauzubillah);
tu laaa, sape suruh buat asignment last menit. ade class tau nak ponteng je. orang sebok pegi class, kau sebok pegi dating la, shopping la. naseb kau la kan kalau tak dapat balik. dulu tak dapat masuk U, sebok merayu2. dah dapat masuk U, main tuang2 class pulak. ni la budak zaman sekarang. pandai buat, pandai tanggung la. laa ni, kau duduk la kat hostel ni sorang-sorang time study week ni. dah, jangan kacau aku, aku nak pack barang ni. (sambil tayang tiket balik kampung) muehehehehe.




that's why la aku tak boleh la kalau orang merungut pasal benda-benda yang disebabkan kesilapan sendiri ni. rase macam mulut dengan hati ni bakal cakap benda yang mengundang penampar je nanti sebab sakitkan hati orang lain kan. lagipun aku ni bukanlah orang yang selalu ade belas kasihan sangat. kadang-kadang main cakap lepas je. tang cakap lepas tu yang kadang-kadang buat aku menyesal teramat. habis hilang kawan la, kawan kecik hati la... haishh, mintak dijauhkan.


lagipun, bukan ke merungut tu perbuatan tak elok dan langsung dan sangatlah tak digalakkan. sebabnya, ia macam pertikaikan takdir tuhan kan. contohnya, kalau ada orang tu merungut sebab hidup susah. pastu merungut pasal benda yang dah jadi, contoh paling faymes andaikata orang cakap perkataan KALAU, "kalaulah hari tu, aku buat camtu.........", "kalaulah masa tu, aku tak buat macam ni ...............". bukan ke tu namenye pertikaikan takdir tuhan?? so, sebaiknya kalau apa-apa terjadi pada kita, kita sabar dan redha je. sebab bak kata kawan lama aku dulu, yang baik tu semuanya datang dari ALLAH, dan yang buruk tu datang dari diri kita sendiri. so, terima je la semua benda dengan hati terbuka okey..


eh, macam islamik la pulak post aku kali ni kan. tapi apa yang aku bebel kat atas ni semuanya dari hati aku la.. tak tau la pulak kalau korang rasa salah kan? anyway, renung-renungkan dan selamat beramal..heee~ gudniteee people.. okeyy bye.


No comments:

Post a Comment

thank you for visit my bloggie =')